جزیره ماورایی آقای ماورا

جزیره ماورایی آقای ماورا

بلاگی برای ماورانویسی
جزیره ماورایی آقای ماورا

جزیره ماورایی آقای ماورا

بلاگی برای ماورانویسی

مهارت های رفتاری

به نام خداوند بخشنده و مهربان


«سال مهارت های رفتاری»


چندیست که مخاطبان وبلاگم ، در ابتدای هر مطلب با جمله «سال مهارت های رفتاری» روبه رو می شوند. شاید برای شما هم سوال شده باشد که یعنی چی؟

من همیشه سعی دارم برای کسب موفقیت در زندگیم ، روی خودم کار کنم. سال گذشته مبنای من از بین بردن خجالت و اصلاح روش های خرج کردن بود. سال گذشته ، سال بسیار موفقیت آمیزی برام بود. در پایان سال وقتی که خودمو نسبت به ابتدای سال سنجیدم متوجه تغییرات زیادی در زمینه های برنامه ریزی شده ام بودم.




من با برنامه ریزی خوب و به کمک خدا ( کمک خدا نقش بزرگتری داشت) تونستم در زمینه های اقتصادی کار های بزرگی بکنم. شیوه خرج کردنم رو اصلاح کردم. دوربین خریدم ، سیستم رو ارتقاء دادم، اینترنت رو پر سرعت تر کردم ، خونه جدید گرفتم.


تصمیم گرفتم که امسال هم خودمو توی یک زمینه مهم تقویت کنم. اولش گفتم اسم امسال رو بذارم سال بدون گناه ولی نشد که نشد. خیلی دوست داشتم حتی اسم امسال رو بذارم سال بدون غیبت ولی اونم تقریبا نشدنی بود. برای اینکه گناه نکنی تمرین زیاد و برنامه ریزی بلند مدت می خواد. کسب این مهارت خیلی زمان بر هستش ! همیشه هم این تو نیستی که گناه می کنی ! گاهی دیگران باعث میشن که تو هم ناخود آگاه گناه کنی...


فکر کردم و فکر کردم تا اینکه بالاخره تصمیم خودمو گرفتم. یک هدف دهن پر کن تر و یک هدف بهتر که حتی می تونه گناه نکردن رو هم توی خودش جا بده ! اصلاح رفتار یا یادگیری مهارت های رفتاری! خیلی هم عالی ...


مهارت های رفتاری به شاخه های زیادی تقسیم میشه. اصلا یکی از مهمترین مهارت های رفتاری اینه که سعی کنی که عادت های بد خودتو به مرور زمان کم کنی تا اینکه از بین برن...

یک سری از عادت ها هم به دلیل مخرب بودنشون باید به یکباره کنار گذاشته بشن ! شاید کنار گذاشتن این عادت ها کار بسیار سختی باشه و نیازمنده اراده قوی باشه. توی ماهی که گذشت به این نتیجه رسیدم که برای نرفتن به سمت برخی عادت ها نیاز هست که یک مانع بازدارنده در مقابل چشمات باشه که هر وقت خواستی بری سمتش ، جلوتو بگیره و بهت تلنگر بزنه!


عملکرد من تا اینجای کار چگونه بوده؟


یک ماه از سال جدید گذشته ، شاید من خیلی موفق نبودم در کسب مهارت های رفتاری ولی تجربه های زیادی رو به دست آوردم. بهترین مهارت هایی که کسب کردم این بوده که شب ها در عین خستگی و خواب آلودگی حتما مسواک بزنم.

من تونستم در سال جدید مسواک زدن رو به عنوان یک رفتار جدید به رفتار های خودم اضافه کنم. حالا باید این مهارت رو کسب کنم که مسواک زدن رو ترک نکنم و همیشه ادامه بدم و حتی در مسافرت هم از مسواک زدن غافل نشم!

مهارت بعدی که امسال کسب کردم این بوده که بیشتر بخندم و به بقیه انرژی بدم! توی این کار هم مثل مسواک زدن موفق بودم ولی باز هم به ندرت شده که کلافگی گذشته و دپرسی به سراغم بیاد.


کسب کدام مهارت ها برای من در اولویت فعلی است؟

دوست دارم اراده و صبر واستقامت خودم رو زیاد کنم

سحر خیزی یکی از اولویت های جدی من است

مهارت مطالعه کردن رو باید قوی کنم مخصوصا امسال که کنکور دارم ( مخصوصا مطالعه چیزهایی که دوس ندارم)

در ادامه تلاش های سال قبل ، میخوام مهارت حرف زدن رو افزایش بدم

اگه بشه می خوام از حرف زدن پشت سر دیگران خودداری کنم یا حداقل حرفی نزنم که بین کسی بهم بخوره یا راز زندگی کسی فاش بشه



البته بازم تونستم توی هر کدوم از اولویت هم گام کوچیکی بردارم ولی باید در پایان سال تغییر ها رو احساس کنم . باید رفتارهایی که میخوام جایگزین رفتار های فعلیم بشه! مثلا باید عادت کنم به رفتار سحر خیزی ! عادت کنم به صبور بودن ! همه منو یک آدم شوخ و شاداب بشناسن و وقتی اسمم میاد به همه حس خوبی دست بده ! باید جدی باشم ! برای شخصیت خودم ارزش قائل باشم و به کسی رو ندم که شخصیت منو خورد کنه !


برای کسب مهارت های فوق هر کاری لازم باشه می کنم حتی اگه لازم باشه کامپیوتر رو جمع می کنم و تمرکزم  رو روی رفتارم می ذارم.


امیدوارم طی ماههای آینده ماورای واقعی رو ببینید   امین

نظرات 2 + ارسال نظر
اقلیدس پنج‌شنبه 5 اردیبهشت 1392 ساعت 03:01 ب.ظ

سلام.
چقدر خوب! البته تقریبا به معنی عنوان مذکور پی برده بودم.
مسواک تمرین بسیار خوبیه، جدا از بهداشت دهان و دندان،
خیلی خوب در تقویت اراده کمک میکنه.
سحرخیزی هم به نظر من بسیار در اولویته.
کلا خیلی عالیه که میخوای رو رفتار هات کار کنی.
من هم سال به دوازده ماه، یکی از چیزهایی که تقریبا
هر روز و هر شب در مورد خودم بهش فکر میکنم، کسب مهارت های اجتماعی، رفتاری، و ترک عادات زشت است.

ژانگولر یکشنبه 8 اردیبهشت 1392 ساعت 10:51 ب.ظ

سسلام.
به نظر من انسانی که هماره به رفتار و شیوه ی زندگیش فکر میکنه و در صدد ارتقا و اصلاحشونه ویرگول میتوان به موفقیت و رستگاریش امیدوار بود !
چه خوب که به اینها فک میکنی
منم معمولا در پیاده روی های دانشگاه تا خونه به همین مسائل فک میکنم
. . . . . . . .امیدوارم !

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد