جزیره ماورایی آقای ماورا

جزیره ماورایی آقای ماورا

بلاگی برای ماورانویسی
جزیره ماورایی آقای ماورا

جزیره ماورایی آقای ماورا

بلاگی برای ماورانویسی

چگونه ماهر رفتاری شویم ؟

به نام خداوند بخشنده و مهربان


« سال مهارت های رفتاری »


احتمالا برای شما خوانندگان وبلاگ سوالی پیش آمده که جریان این مهارت های رفتاری که بالای هر مطلب می نویسم چیه ؟ تصمیم گرفتم پس از گذشت 10 ماه از این ماجرا رونمایی کنم و مطالبی روم ضمیمه این رونمایی بکنم که شاید به دردتون بخوره و شاید هم نخوره ! ولی خوندنش خالی از ضرر نیست .


از سال 1391 تصمیم گرفتم در ابتدای سال برای اون سال نامگذاری کنم و مسیر خودم رو بر اساس اون هدف مشخص کنم . اینکه اون نام چجوری انتخاب میشه ،به نیاز های سال قبل و مهمترین کارهایی که حس می کنم باید انجام بدم بستگی داره . در سال 1391 این نام به صورت غیر رسمی بود ولی مبنای اون سال « پرهیز از خجالت و کنترل خرج » بود . بنابر دلایلی که در روند زندگی من وجود داشت ، دو عمل خجالت کشیدن ( مخصوصا از جنس مخالف ) و ولخرجی زیاد باعث ناراحتی و اختلال در زندگی روزمره من شده بود.

 

 

تاثیر سال 1391 روز به روز نمایان تر میشد و اثر اصلی خود را در سال 1392 گذاشت که میزان کنترل من بر خرج کردن به گونه ای شده بود که از آن خرجی کم ، مقداری اضافه می آورد. در برخورد هایم خجالت را رها کرده بودم ( البته نه به طور کامل ) .

به راحتی با همه صحبت می کردم و حتی در آبان ماه یک تجربه خوب ولی تلخ رو هم در همین زمینه داشتم و به دلیل شخصی بودن زیاد ماجرا رو بازش نمی کنم گرچه اکثر نزدیکان من ماجرا رو کم و بیش می دونن !


بگذریم مسئله اصلی سال 1392 مهارت های رفتاری است . کنترل رفتار ، و رفتار مناسب از جمله اهداف امسال بوده است. تحقیقات 10 ماهه ای هم در این زمینه داشته ام . از مشاهده فایل های روانشانسی گرفته تا بحث های گوناگون با افراد . گاهی غیر مستقیم و گاهی مستقیم از افراد مختلف مشاوره گرفته ام .


اکنون تصمیم گرفتم به برخی نتایج اولیه تحقیقاتم اشاره کنم . گرچه این جمع بندی های من است و ممکن است شما مخالف ان باشید. 


اولین اصل در مهارت های رفتاری این است که از خود رضایت داشته باشیم برای اینکه آرامش داشته باشیم:


اگر کار اشتباهی را مرتکب می شویم با رضایت انجام دهیم . احساس های بد را از خود دور کنیم . مثلا وقتی که انسان سیگار می کشد ، احساس خوبی نسبت به عملی که انجام می دهد ندارد . این امر باعث می شود که از خود رضایت نداشته باشد و چون رضایت درونی از خود ندارد با کوچکترین محرک بعدی ، مجددا به سراغ سیگار می رود و هر بار پرخاشگرانه تر با خود رفتار می کند .


اکنون فرض کنیم که آن فرد قبل از کشیدن سیگار ، هنگامی که تصمیم به کشیدن می کند از تصمیم خود رضایت داشته باشد و پس از کشیدن هم از خود رضایت داشته باشد . زمان بیشتری را تا کشیدن سیگار بعدی سپری می کند . مانند استحمام کردن می ماند . وقتی که یک حمام خوب و با آرامش داشته باشی و از تمیز شدن خود راضی باشی ، مرض نداری که مجددا به حمام بروی ؟!

دومین اصل کنار آمدن با شرایط و صبر در مقابل شرایط است :


باید قبول کنیم که ما بالاخره اشتباهات اعتیاد گونه را انجام میدهیم . وقتی که یه عادت در رفتار ما نهادینه شده است و ریشه اش در کودکی است ، باید قبول کنیم که بالاخره آن را انجام میدهیم . بالاخره مرد سیگاری ، سیگارش را می کشد ! سرزنش کردن عملش فقط باعث می شود که رضایتی از خود نداشته باشد و آرامش خود را از دست بدهد و برای به دست آوردن آرامش مجددا به سراغ سیگار برود .

در عوض صبر در مقابل شرایط ، باعث تغییر شرایط می شود . صبر به منزله این نیست که کاری را انجام ندهیم ، صبر به منزله این است که آرامش خود را حفظ کنیم تا به مرور زمان عادت بدی که سال ها در ما رشد کرده از بین برود و اگر برای از بین بردن یک عادت عجله کنیم و کم حوصله باشیم ، آن عادت در ما قوی تر می شود و ما روز به روز شکننده تر می شویم.


سومین اصل نه گفتن به خود است و پذیرفتن حرف درون :


هنگامی که ذهن شما به سراغ انجام عملی زشت می رود به ذهن خود نه بگویید . سعی کنید «نه» ی قوی ای را به خود بگویید . در این هنگام درون شما به شما پاسخ خواهد داد . گاهی درون نه شما را می پذیرد و گاهی اصرار خودش را دارد . هنگامی که اصرار درون بر نه شما غلبه کرد ابتدا سعی کنید به اصل آرامش برگردید و سپس در کمال آرامش آن کار را انجام دهید.

مثلا هنگامی از دست شخصی ناراحت شدید و خواستید سرش فریاد بکشید ، ابتدا نه را به خود بگویید و اگر درون شما همچنان اصرار به فریاد کشیدن داشت آرامش خود را ابتدا به دست آورید و سپس سر او  فریاد بکشید ، چه بسا اگر ارامش را به دست آورید از انجام ان کار جلو گیری کنید.


داشتن آرامش در هر شرایطی مستلزم تمرین بسیار است و مهمترین اصل مهارت های رفتاری هم داشتن ارامش است و یکی از مهم ترین راه های کسب آرامش ، رضایت از خود و سرزنش نکردن خود است .


مثلا خود ارضایی و سرکوب جنسی کار ناپسندی است و ممکن است باعث ناراحتی از خود شود . اگر سعی کردید که این کار را نکنید ولی نشد ، حداقل این کار را با آرامش انجام دهید و کمتر خود را سر زنش کنید تا اضطراب و خطراتش تشدید نشود. یکی از دلایلی که ضرر برخی کار ها برای انسان بیشتر می شود ، همین احساس گناهی است که انسان به خاطر آن کار دارد.  نباید همه چیز را سخت و نشدنی دید و باید با خیلی چیز ها کنار آمد تا مرور زمان آن ها هم با شما کنار بیایند و خودشان به آرامی از زندگی شما بروند .


یکی از اصول طلایی : فکر نکردن به رفتار ناشایست و لذت های ناشی از آن



هرگز به لذت هایی که از انجام یک عمل ناشایست حاصل می شود فکر نکنید یا سعی کنید فکر خود را منحرف کرده و به فکر دیگری بروید و اگر فکر بسیار قوی تر از شما بود آن عمل را انجام دهید ولی باز در کمال آرامش ! ولی تا آنجایی که می توانید اراده خود را برای فکر نکردن به لذت های اعمال بد قوی کنید .


مثلا فکر کردن به آرامش پس از سیگار کشیدن باعث میشود که پس از هربار فکر کردن هوس سیگار کنید . فکر کردن به حس اورگاسم در خود ارضایی باعث می شود که هر بار تحریک شوید که آن کار را انجام دهید . فکر کردن به دلی که پس از غیبت خنک می شود باعث افزایش توان غیبت شما می شود.


یکی از مهم ترین تمرین های مهارت رفتاری بازگشت به کودکی است که در آینده نزدیک درباره آن مطلبی درج خواهم کرد.


نظرتون رو حتما درج کنید


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد